امروز   چهارشنبه   مورخ   27/دی/1396   ساعت 00:26
کانال تلگرام
صفحه اینستاگرام
کانال آپارات
سامانه DMIS
تالار گفتمان
سامانه RaroMIS
نقشه 1
نقشه 2
گروه : اخبار
تاریخ انتشار : 08/شهریور/1396
نویسنده : سید مصطفی مرتضوی
تعداد بازدید : 329
کد خبر : 1720
رئیس سازمان امداد و نجات از وضعیت بالگردهای امدادی می‌گوید:

 درباره اسکادران امدادی کشور، گاهی حرف و حدیث‌هایی چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی زده می‌شد. برخی از آدم‌ها که متخصص هم هستند، می‌‌گویند بین پرنده نو و دسته دوم، تفاوت زیاد است یا گفته می‌شود بخشی از ناوگان امدادی کشور مستهلک و فرسوده است یا این نقد شده که نگهداری پرنده‌های با عمر بالا صرفه اقتصادی ندارند. همه این سوالات را از رئیس سازمان امدادونجات کشور پرسیده‌ایم. پاسخ‌های مرتضی سلیمی به سوالات «شهروند» در ادامه آمده است.

 درباره اسکادران امدادی کشور، گاهی حرف و حدیث‌هایی چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی زده می‌شد. برخی از آدم‌ها که متخصص هم هستند، می‌‌گویند بین پرنده نو و دسته دوم، تفاوت زیاد است یا گفته می‌شود بخشی از ناوگان امدادی کشور مستهلک و فرسوده است یا این نقد شده که نگهداری پرنده‌های با عمر بالا صرفه اقتصادی ندارند. همه این سوالات را از رئیس سازمان امدادونجات کشور پرسیده‌ایم. پاسخ‌های مرتضی سلیمی به سوالات «شهروند» در ادامه آمده است.

 برخی این نقد را مطرح کرده‌اند که ناوگان امدادی کشور فرسوده است، این نقد را قبول دارید؟

خیر! هم‌اکنون ما ٢٤ فروند بالگرد امدادی، در سازمان امدادونجات داریم، اما آنچه گفته شده، خیلی به واقعیت نزدیک نیست، چون اساسا این وسیله مثل ماشین نیست که به آن معنا، فرسوده و مستهلک شود. در این پرنده قطعات مختلفی وجود دارد که این قطعات، هر کدام ساعت پرواز دارد، یعنی مشخص است فلان قطعه مثلا باید بعد از ٥٠٠ساعت پرواز، تعویض شود. وقتی تعویض شد، دوباره می‌توان با آن کار کرد. من تاکنون موضوعی به نام بالگرد فرسوده نشنیدم.

 یعنی ما چیزی به نام بالگرد دسته دوم نداریم؟

در صنعت هوانوردی اساسا برخی موضوعات با آنچه به صورت معمول در ذهن مردم جای گرفته، متفاوت است. ما در این زمینه هم، هواپیمای دسته دوم یا بالگرد دسته دوم داریم و من هم تأیید می‌کنم مسلما هواپیما یا بالگرد نو بهتر است، اما آنجایی که به دلایلی نتوانسته‌ایم پرنده نو تأمین کنیم، هواپیمای دسته دوم هم کار ما را راه انداخته است. در این‌جا یک بحث تقویم و‌ سال ساخت است و یک موضوع، این است که به موقع قطعات پرنده تعویض شود، به‌ موقع «اورهال» شود. ما در پرنده‌ها چند نوع قطعه داریم. یک‌سری از این قطعات، ام.آر.تی هستند.

  یعنی چه؟

یعنی سازنده گفته است این قطعات را در زمانی که اعلام شده (مثلا بعد از ١٠٠٠ساعت پرواز یا در فلان تاریخ) تعویض کنید یعنی وقتی ساعت پرواز تمام شد یا زمانش رسید، حتی اگر دیدید هنوز آن قطعه نو است، بردارید و تعویضش کنید و آن قطعه را بیندازید دور. برخی قطعات، قطعاتی هستند که اورهال می‌شوند یعنی مثلا این موتور بعد از ٤هزار ساعت باید اورهال شود. وقتی هم که اورهال شد و دوباره از آن استفاده می‌کنید، دوباره مثل روز اول کار می‌کند و مثل یک پرنده نو است تا دوباره موقع اورهال برسد. برخی از قطعات هم «کاندیشنال» هستند، یعنی می‌گویند این قطعه را چک کن، بسته به وضعیتش این‌که در چه وضعی به سر می‌برد، آن را تعویض کنید. هر روزه، هرماهه، هرساله چک کنید تا وقتی مستهلک شود و موقع تعویضش برسد.

 الان بالگردهای ما قدیمی‌ترینش متعلق چه‌ سالی است؟    

قدیمی‌ترین بالگردی که الان ما داریم، متعلق به ١٩٧٠ میلادی است که در ناوگان نظامی از این مدل زیاد است. الان که ٢٠١٧ هستیم، اینها مال ٤٧‌سال پیش است. این پرنده‌ها الان دارند می‌پرند و خدمات می‌دهند و یکی، دو فروند در جمعیت موجود است که متعلق به ١٩٧٤ است و به خوبی دارد کار می‌کند. این موضوع را باید همه ما توجه داشته باشیم که الان اگر پرنده نو هم بخریم ولی نتوانیم در تاریخ مقرر، آن کارهایی که باید را انجام دهیم (اورهال، تأمین قطعه و...) هیچ فایده‌ای ندارد. بنابراین این تاریخ خیلی مورد توجه ما نیست، به شرطی که آن اقدامات انجام داده شود.

 برخی می‌گویند هزینه نگهداری بالگردها، بعد از ٥سال، به جایی می‌رسد که دیگر نگه‌داشتن آن به‌صرفه نیست؟ آیا درست است. منظور همین هزینه اورهال و تعویض قطعه و... است. گفته شده این هزینه برابر با یک بالگرد نو است؟

نه این‌طور نیست. از اساس این موضوع را تکذیب می‌کنم. بالگردی که نو می‌خرید، تا دو‌سال اصلا به آن زمان تعویض قطعه و اورهال نمی‌رسد، بعد از آن است که باید برود برای برخی از اقدامات تعمیر و نگهداری. به ‌هرحال چه نو باشد و چه دسته دوم، هر کدام از اینها هزینه خاص خودشان را دارند. ببینید! الان اگر قرار باشد بالگرد نو امدادی بخرید، حدود ١٩-١٨میلیون دلار هزینه دارد. خب وقتی که نقدینگی کمی داشته باشید، قاعده این است که یک نو بخرید و مثلا سه فروند به قیمت ٦‌میلیون دلار که ساخت ٢٠٠٧ تا ٢٠١٠ است و همه شرایط را دارد و می‌تواند خدمات بدهد. بنابراین این‌طور نیست که هزینه نگهداری در آن حد باشد.