امروز   دوشنبه   مورخ   02/بهمن/1396   ساعت 01:24
کانال تلگرام
صفحه اینستاگرام
کانال آپارات
سامانه DMIS
تالار گفتمان
سامانه RaroMIS
نقشه 1
نقشه 2
گروه : اخبار
تاریخ انتشار : 29/آبان/1396
نویسنده : رضا صالح‌خیر
تعداد بازدید : 240
کد خبر : 2057
با اشاره به فعالیت امدادگران در مناطق زلزله‌زده هنوز هم با همان توان روزهای نخست درحال خدِمت‌اند.

 

خدمت هلالی‌ احمری ها ادامه‌دارد

 حسام خراسانی: یک هفته گذشت؛ اما هنوز هم با همان توان روزهای نخست درحال خدِمت‌اند. حرفشان این است: «تا رفع کامل نیازهای حیاتی در کنار مردم زلزله‌زده می‌مانیم.» این‌ جمله‌ای است که از زبان امدادگران حاضر در زلزله غرب کشور شنیده می‌شود؛ حرفی که حالا مرتضی سلیمی مرد شماره یک سازمان امدادونجات نیز بار دیگر آن را مطرح کرد. رئیس سازمان امدادونجات در گفت‌وگو با «شهروند» ضمن ارایه آمارها و ارقام‌ها از خدمات ارایه شده، به پرسش‌های مطرح شده درخصوص نحوه امدادرسانی در زلزله غرب کشور پاسخ داده است. آنچه در ادامه می‌آید، شرح این گفت‌وگو است.


گفت‌وگو را با این پرسش آغاز کنیم که درحال‌حاضر مهمترین اولویت زلزله‌زدگان چیست؟
در حال حاضر جست‌وجو، نجات و اسکان اضطراری پایان یافته است و تیم‌های حمایت روانی هم اکنون در منطقه درحال فعالیت هستند. تدابیری برای بسته اضطراری یک‌ماهه نیز پیش‌بینی شده است که در اختیار خانواده‌های آسیب‌دیده براساس شناسنامه خانوار قرار می‌گیرد. فصل سرما و بارندگی نیز در راه است، پیش‌بینی‌های لازم در این مورد باید در برنامه‌های مدیریت بحران مدنظر قرار گیرد.

آمار کلی از خدمات ارایه شده جمعیت هلال‌احمر ارایه می‌دهید؟
با توجه به وسعت حادثه، این آمار درحال تغییر است، ولی براساس آخرین آمار تاکنون ٦٤٥٤٤ دستگاه چادر، ٩٩٤١٨ تخته پتو، ٥٦٨٤٠٠ قوطی کنسرو، ١٤٤٤٦ عدد والور،٢٢٣٨٥ ست ظروف،٤٧٤٣٦ تخته موکت؛ ٥٣٤٣٨٠ باکس آب معدنی،١٥٩١ قوطی شیرخشک، ٣٠٠٠٠تن برنج، ٢٤٢٠٠کیلو روغن، ١٣٩٠٠٠عدد نان، ٥٠٠٥٠ عدد البسه، ٢٣٣٠عدد چای بسته‌ای، ١٠٥٥٠ بسته خرما، ٨٢١٢ جعبه بیسکویت، ٦٥٤٨قوطی آبمیوه، ٢٢٢٦١ متر نایلون پوششی، ٢٠٠٠تن قند و شکر در مناطق زلزله‌زده توزیع شده است.

در برخی از رسانه‌ها از بی‌نظمی به‌عنوان مهمترین مانع در روند امدادرسانی یاد می‌شود، دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهید؟
ببینید معمولا توزیع هلال‌احمر با همکاری دهیاری‌ها و فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و همکاری نیروی امنیتی انجام می‌گیرد. ستادهای جمعیت هلال‌احمر به منظور امدادرسانی از ساعات اولیه حادثه در مناطق حضور یافتند. ولی به دلیل گستردگی و نبود همکاری بین دستگاه‌ها و فشارهای رسانه‌ای و برخی شایعات عملا توزیع منظم موجب بیشترشدن بحران شد، لذا رویکرد انبساطی توزیع را بهترین حالت توزیع در این شرایط دانستیم.

منظورتان از تغییر رویکرد دقیقا چیست؟
ببینید هلال‌احمر نزدیک به یک قرن تجربه امدادی دارد و تمامی شیوه‌ها واستانداردهای توزیع منظم را همه مدیران و امدادگران می‌دانند اما در شرایط مدیریت بحران گاهی باید تصمیمات اقتضایی گرفته شود. ما در سه روز نخست حادثه بنا به دلایل مختلف تصمیم به توزیع زیاد چادر و اقلام امدادی گرفتیم و ملت ایران نیز همراهی کردند تا منطقه به اشباع برسد. در این مرحله سپاه، ارتش و نیروی انتظامی کمک کردند و برخی مناطق با تصمیم ستاد مدیریت بحران به آنها واگذار شد و اقلام امدادی برای توزیع در اختیار آنها قرار گرفت.

آیا عدالت در توزیع خدمات در تمام مناطق زلزله‌زده رعایت شده است؟
ببینید به هرحال برای توزیع عادلانه در یک حادثه عوامل بسیاری دخالت دارند. مردم، رسانه، حادثه‌دیدگان و دستگاه‌های همکار. هلال‌احمر یک سازوکار دارد، شناسنامه امدادی که با همکاری فرمانداری، بخشداری، دهیاری و معتمدین محلی اقلام امدادی یکسانی را به‌طور عادلانه توزیع می‌کند. اما در این حادثه بنا به شرایطی که گفتم در دو سه روز نخست سعی بر ورود انبساطی، همراه با اشباع منطقه را در نظر گرفتیم تا مشکلی پیش نیاید. اما هم اکنون برنامه به صورت عادی و استاندارد درحال انجام است. به هرحال برای ما کرامت انسانی در رأس همه شعارهایمان قرار دارد و ما تصمیم بر این گرفتیم که با نوعی انعطاف با مسأله برخورد کنیم. هرچند معتقدیم که استانداردهایمان را باید حفظ کنیم. هم اکنون هماهنگی خوبی در مناطق برقرار است و به نظرم درحال حاضر به خوبی توانسته‌ایم اقلام امدادی را به صورت عادلانه توزیع کنیم.
در کنار نیروهای امدادرسان جمعیت نیروی‌های مردمی و لشکری نیز برای خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان حضور داشتند، هماهنگی‌ها و فعالیت مشترک چگونه بوده است؟

در کارگروه مدیریت بحران دستگاه‌های زیادی عضو هستند که هماهنگی بین این سازمان‌ها توان عملیاتی را بالا می‌برد. در این عملیات نیزما هماهنگی خوبی با اورژانس، بسیج، سپاه، نیروی انتظامی، رسانه ملی و ارتش و دستگاه‌های دیگر داشتیم و تاحد امکان خواسته‌های دستگاه‌ها را نیز بر طرف کردیم.

عده‌ای سعی دارند در ارایه و ارسال و توزیع محموله مردمی خودسرانه عمل کنند، این موضوع خللی در روندامدادرسانی به وجود آورده است؟
خوب به‌هرحال غیرت ملت ایران ستودنی است و قابل‌احترام. ما از طریق هلال‌احمر سازوکار داریم. در شعب اقلام را می‌گیریم دسته‌بندی و چک می‌کنیم و سپس به ستاد می‌فرستیم. در ستاد‌های ارسال نیز باز چک می‌شود و براساس استانداردها و توزیع عادلانه تقسیم می‌شود. می‌بینید که خیلی‌ها که به منطقه آمدند باز به هلال‌احمر برای توزیع مراجعه کردند. اما بسیاری از هدایاشان قابل‌توزیع نبود. ما شفافیت مالی در حوادث داریم به ارگان‌های نظارتی پاسخگوییم. به فدراسیون صلیب‌سرخ و هلال‌احمر پاسخگوییم. داوطلبان می‌توانند در ایام مختلف بیایند و عضو شوند تا در چنین روزهایی سازمان یافته‌تر عمل کنیم. ببینید توزیع هدایا و کالا یک علم است ما نباید معیشت حادثه‌زدگان را دچار آسیب کنیم.

بسیاری از امدادگران علاقه‌مند به حضور در روند امدادرسانی هستند، حضور امدادگران بیشتر بی‌مانع است؟

به هرحال همه و نه‌تنها امدادگران دوست دارند کمک کنند چون ما ایرانی‌ها احساسات داریم ولی خوب به هرحال تجمع بیش از‌حد نیز مانع خدمت ‌رسانی مطلوب می‌شود. ما تقسیم‌بندی مناطق داشتیم و به تعداد لازم نیرو وارد هر منطقه کردیم. بعضی دیگر از امدادگران نیز در شعب پشتیبانی همراه ما بودند در تهیه اقلام و هدایاو یا کارهای دیگر.

تفاوتی در این زلزله با زلزله رودبار، بم و ورزقان مشاهده کرده‌اید؟ به نظر با تمام هشدارها هنوز پس از چنددهه، ایمن‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله جدی گرفته نمی‌شود؟
در زلزله رودبار و بم پراکندگی وسعت حادثه این‌قدر نبود ولی شدت تخریب محلی بالاتر بود. ورزقان پراکندگی روستایی شبیه این حادثه بود ولی وسعت این روستاها خیلی زیادتر بود. متاسفانه مسأله ایمن‌سازی خوب کار نشده ما با توجه به لرزه‌خیزی ٩٠‌درصد ایران واقعا باید فکری به حال استحکام خانه‌ها بکنیم چه در روستا و چه در شهر. چون بیشتر زلزله‌ها بین ٥ تا ٨ریشتر است. ببینید می‌توان مقاوم‌سازی کرد ما باید به جای پاسخگویی محور بودن به پیشگیری و کاهش خطر توجه کنیم. این نوع نگاه هزینه بسیار کمتری را به دنبال دارد.

عملیات امدادی تا چه زمانی ادامه دارد؟
بسته به نوع عملیات دارد ببینید ما معمولا در بحث اسکان اضطراری یک دوره ٤٥روزه داریم و در بحث حمایت‌های روانی ممکنه بیشتر طول بکشد. ولی تا رفع کامل نیازهای حیاتی در کنار زلزله‌زدگان هستیم و این خدمت ادامه دارد.