امروز   پنج شنبه   مورخ   22/آذر/1397   ساعت 11:39
کانال تلگرام
صفحه اینستاگرام
کانال آپارات
سامانه DMIS
تالار گفتمان
سامانه RaroMIS
نقشه 1
نقشه 2
گروه : اخبار
تاریخ انتشار : 14/اسفند/1396
نویسنده : رضا صالح‌خیر
تعداد بازدید : 1140
کد خبر : 2640
صفر تا صد عملیات هلال احمر در حادثه سقوط هواپیمای آسمان

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر تشریح کرد:

صفر تا صد عملیات هلال احمر در حادثه سقوط هواپیمای آسمان

 معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر گزارشی درباره امدادرسانی در حادثه سقوط هواپیمای تهران به یاسوج ارائه کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر به نقل از ایران پزشک٬ شاهین فتحی در نشست هم‌اندیشی با خبرنگاران درباره امدادرسانی در حادثه سقوط هواپیمای آسمان گفت: یکی از وظایف مرکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال احمر، اطلاع رسانی در زمینه حوادث است. در همین راستا ارتباطاتی با سایر سازمان‌های امدادرسان نیز وجود دارد و در اسرع وقت درباره حوادثی که در کشور رخ می‌دهد مطلع می‌شویم و می‌توانیم اطلاعات لازم را ارائه کنیم.
وی افزود: برای تمام حوادثی که در کشور رخ می‌دهد، فرآیند اطلاع رسانی مشخصی وجود دارد. هر اتفاقی که طی ۲۴ ساعت گذشته واقع شده باشد در ساعت ۸ صبح هر روز در مرکز کنترل عملیات هلال احمر با تمام استان‌ها به صورت ویدیو کنفرانس بررسی و رصد می‌شود و اگر نیاز باشد، پیگیری‌های لازم انجام می‌شود و گزارش‌های روزانه، هفتگی، ماهانه، فصلی و سالانه به استحضار ریاست جمعیت می‌رسد.
فتحی درباره حادثه اخیر سقوط هواپیمای آسمان گفت: این حادثه در تاریخ ۲۹ بهمن ۹۶ و در پرواز تهران به یاسوج اتفاق افتاد. بعد از ۱ ساعت و ۲۵ دقیقه بعد از پرواز حادثه به ما اطلاع داده شد. سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که یکی از هواپیماها در رادار قابل مشاهده نیست. دستور این بود که تمامی استان‌هایی که در مسیر پرواز بودند آماده‌باش دریافت کردند. نیروی معرفی شده به سازمان هواپیمایی کشوری نیز در محل این سازمان و جلسه مدیریت بحران حاضر شد.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر ادامه داد: در این راستا سناریوهای مختلفی بررسی شد. سه سناریو فرض شد. سقوط، فرود در یکی از فرودگاه‌ها و هواپیماربایی. مرکز کنترل هماهنگی سازمان امداد و نجات با استان‌ها هماهنگی‌های لازم را انجام دادند و نقشه‌های مختلف نیز از مسیر هواپیما تهیه شد و منتظر بودیم که وضعیت سقوط یا فرود در یکی از فرودگاه‌ها مشخص شود. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که هواپیمای در منطقه بیده سقوط کرده است. سپس دستور ورود به عملیات امداد و نجات اعلام شد.
وی با بیان این‌که سقوط هواپیما یک حادثه ملی است، اظهار کرد: هر حادثه‌ای که اتفاق می‌افتد طرح عملیاتی در مرکز کنترل عملیات ترسیم می‌شود. به طور مثال در مورد زلزله کرمانشاه نیز شعاع عملیاتی تهیه و پشتیبان‌ها نیز مشخص شدند.
فتحی بیان کرد: قصد داشتیم از پهپادها یا بالگردها برای شناسایی محل دقیق سقوط استفاده کنیم٬ اما محل کاملا پوشیده از برف بود. در صبح روز سه شنبه هوا آفتابی شد و برف در قله نبود و عملیات‌های جست‌وجو برای تعیین محل دقیق سقوط آغاز شد. حدود ساعت ۱۰ صبح بود که بالگردها اجازه پرواز پیدا کردند و محل دقیق سقوط مشخص شد. نیروهای هلال احمر و ارتش در منطقه حضور داشتند. منطقه دنا بادهای چرخشی دارد و کار را برای بالگردها بسیار سخت می‌کند و در نتیجه باید کاپیتان‌های حرفه‌ای بالگرد در این عملیات حضور پیدا می‌کردند.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: تلاش‌ها برای انتقال اجساد در روز چهارشنبه دوم اسفند ماه انجام شد. نیروهای امدادی هلال احمر و ارتش از ساعات اولیه چهارشنبه از ارتفاعات و به صورت زمینی در دامنه‌های قله دنا نسبت به انتقال پیکرهای جان‌باختگان سانحه سقوط هواپیما اقدام کردند.
فتحی اظهار کرد: عصر روز چهارشنبه جلسه‌ای با نماینده ارتش و رییس سازمان بحران داشتیم و قرار شد عملیات از سی سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد هدایت شود و از منطقه جنوبی به محل سقوط نزدیک شویم. تجهیزات در روز پنج‌شنبه بررسی شد و تعدادی از تیم‌ها برای حضور در منطقه آماده شدند٬ اما بارش برف و بوران بسیار زیاد بود و نیروها نمی‌توانستند به منطقه سقوط برسند. دستور داده شد که در ارتفاع ۴۵۰۰ متر کمپ بزنند و نزدیک‌تر نروند.
وی با بیان این‌که نمی‌توان زمانی را برای اتمام عملیات اعلام کرد، افزود: هواپیما در اثر برخورد با کوه به چند قطعه تبدیل شده و امیدواریم وضعیت جوی به ما این اجازه را بدهد که نیروهای متخصص و توانمندی که در منطقه حاضر هستند، عملیات را به پایان برسانند.