امروز   پنج شنبه   مورخ   29/شهریور/1397   ساعت 02:37
کانال تلگرام
صفحه اینستاگرام
کانال آپارات
سامانه DMIS
تالار گفتمان
سامانه RaroMIS
نقشه 1
نقشه 2
گروه : اخبار
تاریخ انتشار : 11/شهریور/1397
نویسنده : رضا صالح‌خیر
تعداد بازدید : 166
کد خبر : 3257
پیشنهاد درجه‌بندی توسعه‌ای مراکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال‌احمر

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اعلام کرد:

پیشنهاد درجه‌بندی توسعه‌ای مراکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال‌احمر

 

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از ارائه طرح پیشنهادی رتبه و درجه‌بندی توسعه‌ای مراکز کنترل و هماهنگی عملیات سراسر کشور خبر داد.

مرتضی سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ارائه طرح پیشنهادی رتبه و درجه بندی توسعه‌ای مراکز کنترل و هماهنگی عملیات سراسر کشور، گفت: مراکز کنترل و هماهنگی عملیات(EOC) به عنوان یکی از ارکان اصلی مدیریت حوادث و سوانح در جمعیت هلال احمر از سال ۱۳۸۹ در سازمان امداد و نجات و مراکز ستادی جمعیت هلال احمر استانهای کشور (۳۱ مرکز استانی+کیش) راه‌اندازی و شروع به فعالیت کرد.

وی ادامه داد: با توسعه امکانات و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری موجود در این مراکز از جمله سیستم ارتباط ویدیو کنفرانس، سامانه یکپارچه امداد و نجات شامل زیر سیستم‌های سامانه پاسخگویی اضطراری ۱۱۲، سامانه ثبت عملیات امداد و نجات DMIS، سامانه مدیریت اطلاعات مکانی(Web GIS) و ساماندهی سیستمهای ارتباطی موجودHF و VHF و مراکز دیسپچ رادیویی- به مرور جایگاه اصلی خود را در بخش امداد و نجات جمعیت هلال احمر محکم کرد به گونهای که بعضاً برخی از استانها در این بخش به عنوان بازوی عملیاتی جمعیت استانی خود شروع به سرمایه گذاری و توسعه این مراکز کردند.

سلیمی با بیان اینکه سازمان امداد و نجات نیز در جهت حمایت از این توسعه و به منظور هدفمند سازی سرمایه گذاری در این بخش و یکسان سازی مراکز کنترل و هماهنگی عملیات، دستورالعمل جامع این مراکز را که حاوی ۳ بخش مراکز کنترل و هماهنگی عملیات(EOC)، مراکز پاسخگویی اضطراری ۱۱۲ و سامانه‌های پاسخگویی اضطراری کشیک بود، را تهیه و تدوین کرد، اظهار کرد: این دستورالعمل توسط دبیر کل وقت جمعیت به تمامی استانها ابلاغ شد.به همین منظور در نظر است با عنایت به دستورالعمل فوق الذکر و طرح پیشنهادی حاضر که در ۲۷ دی ماه سال گذشته به رویت ریاست جمعیت رسیده و ضمن تاکید بر اجرایی کردن طرح پیوست و اعمال نظرات وی نسبت به رتبه و درجه بندی مراکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر استانهای کشور اقدام شود.

وی هدف از ارائه طرح پیشنهادی رتبه و درجه بندی توسعه‌ای مراکز کنترل و هماهنگی عملیات سراسر کشور را سنجش میزان اجرایی شدن دستورالعمل مراکز کنترل و هماهنگی عملیات، اجرای هدفمند و یکپارچه توسعه مراکز کنترل و هماهنگی عملیات سراسر کشور، ساماندهی مراکز کنترل و هماهنگی عملیات سراسر کشور، ایجاد رقابت سالم به منظور سرمایه گذاری استانی در بخش امداد و نجات و مراکز کنترل و هماهنگی عملیات، رتبه بندی سالیانه مراکز عملیات اضطراری، حرکت در جهت اقتصاد مقاومتی و مدیریت بهینه بودجه و اعتبارات استانی و ساماندهی نظام ارزیابی عملکرد مراکز کنترل و هماهنگی عملیات عنوان کرد و افزود: در ابتدا شاخص‌های اصلی فرآیند اجرا تدوین و ابلاغ می شود. این شاخص با شاخص‌ها و معیارهای فرعی زیرمجموعه خود به صورت دقیق تر و مشخص‌تر قابل تفکیک و ارزیابی است که پس از ارزیابی‌های دوره‌ای و موردی که در طول سال اتفاق می افتد، تمامی مراکز EOC رتبه بندی و جایگاه خود را نسبت به سایر مراکز استانی بدست خواهند آورد.

به گفته رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، پس از رتبه بندی مراکز، آنها در چهار سطح ممتاز، ۱، ۲ و ۳ با کسب امتیازات لازم که به ترتیب بالای ۹۵، بین ۷۵ تا ۹۵، بین ۵۰ تا ۷۵، و کمتر از ۵۰ امتیاز درجه بندی کرده و نسبت به پیشنهاد بودجه سالیانه، موارد تشویقی، تخصیص تجهیزات و تهیه مجوزها و ابلاغ آن به استانها در طول سال مالی مطابق با مجوزهای صادره اعمال خواهد شد.

وی تصریح کرد: رتبه بندی مراکز کنترل و هماهنگی عملیات هر ساله انجام می شود و در صورت ارائه مستندات در خصوص بهبود وضع موجود، پس از گذشت ۶ ماه در درجه بندی آن استان تجدید نظر می شود.

سلیمی با تاکید بر اینکه با توجه به ماهیت و اهمیت مراکز کنترل و هماهنگی عملیات در کشور، استان‌هایی که رتبه و درجه آن ها ۲ و ۳ بوده و با کسری بودجه مواجه می‌شوند، باید تا ارزیابی بعدی این کسری را از محل درآمدهای استانی جبران کنند، یادآور شد: با استفاده از همان درآمدهای استانی می بایست در جهت رفع نواقص موجود و بالا بردن رتبه مرکز تلاش کنند تا در ارزیابی‌های آتی صورت گرفته از سوی مدیریت کنترل و هماهنگی عملیات سازمان، با ارتقاء رتبه استان، به همان نسبت بودجه تخصیص یابد. درجه بندی مراکز استانی در اختصاص تجهیزات و امکانات تهیه شده از سوی سازمان تاثیر گذار خواهد بود.

وی با اشاره به سامانههای یکپارچه امداد و نجات کشور، بیان کرد: سامانه یکپارچه امداد و نجات کشور که شامل زیر سیستم‌های سامانه ثبت عملیات امداد و نجات(DMIS)، سامانه مدیریت اطلاعات مکانی(Web GIS)، سامانه کشیک، سامانه گزارشات ۱۱۲ و ... به عنوان نرم افزار عملیاتی در حوادث و سوانح جمعیت هلال احمر و کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ چرا که با بهره گیری از آن می‌توان ضمن مدیریت بهینه و به موقع عملیات امداد و نجات در توسعه مراکز امدادی و سایر تصمیم گیریهای مدیریتی بویژه در مقاطع حساس و طرحهای ملی بهره جست به همین منظور سامانه مذکور به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی مراکز کنترل و هماهنگی عملیات تعیین شده و مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

به گفته سلیمی، نحوه محاسبه تمامی معیارهای برای سامانه DMIS به صورت محاسبه معیارهای اشاره شده نسبت به کل عملیات و خدمات ثبت شده در یک بازه زمانی یک ساله خواهد بود و امتیاز آن نیز بر همین مبنا محاسبه خواهد شد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به بخش تعاملات برون سازمانی اشاره کرد و گفت: باعنایت به تفاهم نامه‌های امضاء شده میان سازمان امداد و نجات و سایر دستگاه‌های همکار از جمله ژئوفیزیک، هواشناسی، اورژانس، راهداری و غیره به منظور بهره‌گیری از توان طرفین به ویژه امکانات موجود در دستگاه‌های همکار، پیگیری و اجرایی کردن سیستم‌های قابل استفاده در مراکز کنترل و هماهنگی عملیات مثل دوربینهای جادهای، سامانه هشدار سریع زلزله، لینک سازمان هواشناسی و ... به عنوان شاخص‌های ارزیابی این مراکز در نظر گرفته شده که نحوه محاسبه آن بر اساس اهمیت، ارزش گذاری می‌شود.