امروز   یکشنبه   مورخ   26/خرداد/1398   ساعت 10:27
کانال تلگرام
صفحه اینستاگرام
کانال آپارات
سامانه DMIS
تالار گفتمان
سامانه RaroMIS
نقشه 1
نقشه 2
گروه : اخبار
تاریخ انتشار : 13/خرداد/1398
نویسنده : رضا صالح‌خیر
تعداد بازدید : 429
کد خبر : 4176
سامانه ۱۱۲ به ارتباط موثر هلال‌احمر با مردم کمک می‌کند

دکتر پیوندی در نشست با وزیر ارتباطات: سامانه ۱۱۲ به ارتباط موثر هلال‌احمر با مردم کمک می‌کند

دکتر پیوندی در نشست با وزیر ارتباطات: سامانه ۱۱۲ به ارتباط موثر هلال‌احمر با مردم کمک می‌کند

رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: سامانه ارتباطی # ۱۱۲ * به راحتی می تواند به ما در ارتباط موثر با مخاطبان در وضعیت های گوناگون و بهره گیری از پرداخت های الکترونیک کمک کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، دکتر علی‌اصغر پیوندی در نشست مشترک با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: توجه ویژه در برنامه ششم توسعه به آموزش همگانی است، با فراگیر کردن آموزش همگانی هر فردی در حوادث می‌تواند خود و خانواده‌اش را نجات دهد.

وی گفت: امروز ۱۷ استان از ۳۱ استان کشور به شبکه بی‌سیم دیجیتال متصل شده است، سامانه #۱۱۲* به مردمی که حادثه دیدند کمک می‌کند تا بلافاصله پس از گرفتن این شماره، موقعیت احتمالی خود را برای هلال‌احمر ارسال کنند تا اقدامات لازم امداد و نجات انجام شود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر توسعه فناوری های نوین در حوزه امداد و نجات و خدمات داوطلبانه گفت: جمعیت هلال احمر یک سازمان کاملا ارتباطی است که به توسعه فناوری های ارتباطی نیازمند است. هلال احمر به عنوان یک سازمان امدادی – دارای وظایف، ساز و کار و تشکیلات عملیاتی معینی دارد و بیش از ۶۰ هزار امدادگر در قالب تیم های عملیاتی آماده خدمت در حوادث احتمالی در سراسر کشور هستند. این نیروها یا به عبارتی یگان امدادی نیازمند تکنولوژی های ارتباطی به‌روز برای هماهنگی عملیات امدادی هستند. به خصوص در موقعیت هایی که یک حادثه ممکن است زیرساخت های ارتباطی را از بین برده باشد (مثل یک شهر زلزله زده) یا موقعیت هایی که عملا امکان وجود زیرساخت ارتباطی در آن فراهم نباشد.

وی با اشاره به این که جمعیت هلال احمر یک سازمان داوطلب محور است، گفت: عضویت ۲ میلیون داوطلب در جمعیت هلال احمر به ثبت رسیده که در مواقع لزوم و در زمان حادثه وارد صحنه می شوند و بی شک بدون کمک نیروهای داوطلب، امکان انجام ماموریت های محوله وجود ندارد؛ بنابراین برقراری تعامل،حفظ و نگهداشت این خانواده بزرگ بدون ابزارهای ارتباطی و تعاملی عملا امکان پذیر نیست.

دکتر پیوندی با بیان این که هلال احمر سازمانی خیریه و عام المنفعه است و باید علاوه بر جلب مشارکت های مردمی گزارش دقیقی از نحوه رسیدن کمک‌های آنها به دست نیازمندان داد، اظهار کرد: باید بتوان به‌خوبی واسطه ارائه خدمات بشردوستانه قرار بگیریم و به نوعی توان توانمند را به نیاز نیازمند وصل کنیم. در این زمینه هم تکنولوژی های ارتباطی خصوصا در حوزه پرداخت های الکترونیک باید به یاری ما بیایند.

وی با اشاره به این که جمعیت هلال احمر مخاطبان بیرونی متنوعی با نیازهایی کاملا متفاوت دارد که رفع هرکدام از آن نیازها می تواند راه حل های فناورانه مبتنی بر تکنولوژی ها و زیرساخت های ارتباطی و اطلاعاتی داشته باشد، گفت: جامعه هدف اصلی ما عموم جامعه، جامعه هدف ما هستند که با گسترش آموزش های همگانی وظیفه داریم آنها را برای مواجهه با حوادث مختلف آماده کنیم. در این زمینه باید بسترهای ارتباطی و الکترونیکی لازم را برای بهره‌وری بیشتر آحاد جامعه از آموزش های همگانی فراهم کنیم.

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان این که بسیاری از حوادث مانند سیل اخیر قابل پیش‌بینی است، افزود: با این وجود یک سیستم هشدار ملی برای هموطنان نداریم که اگر در مسیر این حوادث قرار می گیرند، آگاه شده و خود را از خطر دور کنند. از سوی دیگر آسیب دیدگان از حوادث جمعی (مثل سیل و زلزله و…) مخاطب خاص هلال احمر در مواقع بحرانی محسوب می شوند و شیوه های ارتباط با این مخاطبان خاص برای رفع نیازهای اولیه، اعلام توصیه های کاربردی، توزیع اقلام امدادی، گزارش دهی مشکلات و… باید با توجه به راه حل های فناورانه مبتنی بر نرم افزارها و سخت افزارهای ارتباطی به‌روز شود.

وی درباره وقوع حوادث فردی گفت: در این زمینه شیوه های اطلاع رسانی حوادث فردی نیز باید با توجه به زیرساخت های مدرن تغییر کند. فردی که در یک موقعیت حادثه ‌‌‌ در وسط جاده یا جنگل گرفتار شده چطور می تواند مختصات دقیق خود را به اطلاع دستگاه امدادی برساند؟ آیا هنوز هم باید از سامانه های تلفنی برای اطلاع دهی حوادث فردی استفاده کنیم؟

دکتر پیوندی افزود: همه این موارد، ضرورت تسهیل و توسعه ارتباطات و بهره گیری از فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی را برای ما در جمعیت هلال احمر آشکار می کند. بخشی از این نیازها با همکاری های اخیر و بهره گیری از توان داخلی و کمک همه جانبه وزارت ارتباطات حل شده و امروز شاهد رونمایی از آنها هستیم. سامانه ارتباطی # ۱۱۲ * به راحتی می تواند به ما در ارتباط موثر با مخاطبان در وضعیت های گوناگون و بهره گیری از پرداخت های الکترونیک کمک کند.

وی گفت: ایجاد و توسعه شبکه نورونتا و شبکه های رادیویی و دیجیتال نیز امکان ارتباط موثر در عملیات های امدادی را به خوبی فراهم می کند. با ایجاد شبکه نورونتا ۳۵۰ مرکز هلال احمر در یک زیرساخت اختصاصی ارتباطی به هم وصل شده اند. اکنون با تبدیل سیستم های ارتباطی آنالوگ به دیجیتال در ۱۷ استان کشور امکان ارتباط توسط یک بیسیم ساده با همدیگر در میان این استان ها فراهم شده و امیدواریم بتوانیم به زودی همه استان ها را بصورت دیجیتال درآوریم.

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان این که هم اکنون همه مراکز استانی جمعیت هلال احمر دارای مرکز کنترل و هماهنگی عملیات (EOC) با تجهیزات ارتباطی مناسب هستند و می توانند به خوبی مدیریت عملیات های امدادی در محدوده جغرافیایی خود را برعهده بگیرند.گفت: جمعیت هلال احمر خوشبختانه هم اکنون با وجود سیستم های ارتباطی پیشرفته، خوردوهای مخابراتی سیار و بهره گیری از شبکه های رادیویی و دیجیتال بزرگترین سیستم های مخابراتی بعد از نهادهای نظامی در کشور دراختیار دارد و برای خدمت رسانی در حوادث و بلایا از آن بهره می گیرد با این حال هنوز با نقطه ایده آل فاصله داریم.

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: در دنیای ارتباطات هرچیزی که خلق می شود، بلافاصله کهنه شده است. دنیای ارتباطات و فناوری های نوین ارتباطی مدام در حال پوست اندازی و نو شدن است. هیچگاه نباید از این قافله عقب بمانم، امیدوارم با توسعه همکاری ها بتوانیم با به روز کردن مداوم روش ها، تکنولوژی ها و زیرساخت های ارتباطی در پیشگیری و یا مدیریت بهینه بحران های احتمالی موثر تر عمل کنیم.